Guvernul combate terorismul plimbând hârtii cu sute de mii de CNP-uri între ONG-uri și ministere
Adaugat la: 2018-06-19 13:04:58 | Afisari: 284 | Comentarii: 0 | Categorie: Stiri si evenimente caritabile
Proiectul de lege aprobat de Guvernul României pentru transpunerea Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului depășeÈ™te cu mult prevederile acesteia, cu scopul de a îneca vocile critice din societatea civilă în rapoarte pline cu CNP-uri È™i serii CI.
De pildă, Guvernul adaugă din proprie iniÈ›iativă asociaÈ›iile, fundaÈ›iile È™i federaÈ›iile, într-un aparent exces de zel europenist, ca entități raportoare obligate să comunice datele personale ale beneficiarilor. Astfel, vor trebui raportate datele personale ale jurnaliÅŸtilor sau ale copiilor care participă la orice fel de activitate organizată de ONG-uri.
Fără nici un temei, societatea civilă este plasată în aceeaÈ™i categorie de risc financiar cu furnizorii de servicii de jocuri de noroc È™i cu instituÈ›iile bancare. Fără publicarea niciunei analize de risc, aÈ™a cum recomandă standardele internaÈ›ionale în materie, ONG-urilor li se impun aÈ™adar niÈ™te obligaÈ›ii de raportare la care cu greu vor face față până È™i profitabilele bănci È™i păcănele.
TransparenÈ›a structurii interne a oricărei ONG - statut, adresa, componenÅ£a Consiliului Director È™.a. - este deja asigurată în România prin Registrul NaÈ›ional ONG, aflat în gestionarea Ministerului JustiÈ›iei È™i disponibil public la http://www.just.ro/registrul-national-ong/.
În 31 mai 2018, Guvernul României a aprobat Proiectul de lege pentru prevenirea ÅŸi combaterea spălării banilor ÅŸi finanţării terorismului, precum ÅŸi pentru modificarea ÅŸi completarea unor acte normative. Încercând să transpună cea de a patra Directivă UE privind spălarea banilor, proiectul guvernului a suscitat deja critici puternice din partea sectorului ONG. Acesta va influenÈ›a grav activitatea societății civile, prin introducerea obligativității de comunicare către Guvern a datelor de identificare a beneficiarilor organizaÈ›iilor neguvernamentale, sub sancÈ›iunea extremă a dizolvării în caz de neconformare. Mai practic, proiectul va conduce la:
- închiderea completă a organizaÈ›iilor care lucrează în beneficiul celor mai vulnerabile grupuri: persoane abuzate, persoane cărora nu li se respectă drepturile omului, persoane afectate de sărăcie extremă sau la - reducerea drastică a numărului de cetățeni care apelează la serviciile organizaÈ›iilor neguvernamentale; - în plus, statutul de entitate raportoare, impus ONG-urilor prin interpretarea exagerată a directivei, are È™i el efecte foarte nocive asupra activității ONG-urilor. Astfel, doar unul dintre efecte este că ONG-urile nu vor mai putea încheia parteneriate între ele fără a se informa reciproc È™i oficial despre listele complete ale beneficiarilor lor, inclusiv persoane fizice, cu nume, prenume È™i toate datele de stare civilă din documentele de identitate (Art.15(1) È™i Art. 19(8, 10)).
Criticile au fost expuse È™i explicate iniÈ›iatorilor, Ministerul JustiÈ›iei È™i Oficiul NaÅ£ional de Prevenire ÅŸi Combatere a Spălării Banilor, într-o dezbatere publică organizată în 7 mai, la solicitarea FundaÈ›iei pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC). ExplicaÈ›iile însă nu au avut niciun ecou. Concluziile ONG-urilor participante la dezbatere, disponibile într-o scrisoare deschisă, au rămas sumbre:
Încheiem în speranÈ›a că veÈ›i stopa aceste modificări grave aduse libertății de operare a societății civile din România: raportarea datelor de identificare ale beneficiarilor serviciilor ONG È™i posibilitatea dizolvării ca sancÈ›iune pentru refuzul de a divulga aceste date.
De asemenea, considerăm că actuala formă a proiectului de lege nu va asigura atingerea obiectivului final al directivei, căci în fapt, nici societatea civilă nu va putea raporta, nici autoritățile nu vor putea procesa volumul uriaÈ™ de informaÈ›ii.
Spre exemplu, doar sectorul serviciilor de asistență socială È™i conexe (socio-educaÈ›ionale sau socio-medicale, locuire, mediere pentru piaÈ›a muncii etc.) furnizate de către organizaÈ›iile neguvernamentale din România are un număr de aproximativ 350.000 de beneficiari anual.
SituaÈ›ia este cu atât mai gravă, cu cât legea contrazice vădit una dintre sursele esenÈ›iale prin care Guvernul îÈ™i fundamentează proiectul de lege: Recomandările FATF (Financial Action Task Force), organizaÈ›ia inter-guvernamentală care lucrează pentru reducerea spălării banilor È™i finanțării terorismului. Recomandarea 8 a FATF vizează direct organizaÈ›iile non-profit È™i impune exact ceea ce Guvernul României nu a făcut: la nivelul entităților non-profit, orice abordare a problemei se face prin analiza riscului È™i prin măsuri proporÈ›ionale cu riscul identificat. Cum în România nu a fost publicată nicio evaluare a riscului terorist de la nivelul sectorului ONG, este de neînÈ›eles cum măsurile exagerate de mai sus sunt proporÈ›ionale cu pretinsul risc.
Forma actuală a proiectului de lege este aÈ™adar inacceptabilă pentru o societate civilă funcÈ›ională dintr-un stat european. Prevederile excesive È™i dăunătoare referitoare la asociaÈ›ii, fundaÈ›ii È™i federaÈ›ii trebuie blocate în Parlament.
Semnatari:
1. ACCEPT 2. ActiveWatch 3. Alături de Voi 4. AsociaÅ£ia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) 5. AsociaÈ›ia Anais 6. AsociaÈ›ia DăruieÈ™te Viață 7. AsociaÈ›ia Front 8. AsociaÈ›ia Groundfloor Group 9. AsociaÈ›ia Mame pentru Mame 10. AsociaÈ›ia pentru Libertate È™i Egalitate de Gen – A.L.E.G. 11. Asociatia Pro DemocraÈ›ia 12. AsociaÈ›ia pentru RelaÈ›ii Comunitare 13. AsociaÈ›ia SAMAS 15. Centras 16. Centrul Cultural Clujean 17. Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi 18. Centrul pentru Inovare Publică 19. Centrul pentru Jurnalism Independent 20. Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis 21. Centrul pentru LegislaÈ›ie Nonprofit 22. CeRe Centrul de Resurse pentru participare publică 23. Colectiv A 24. CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate 25. CRJ – Centrul de Resurse Juridice 26. CRPE Centrul Român de Politici Europene 27. ECPI Euroregional Center for Public Initiatives 28. Expert Forum 29. FederaÈ›ia Dizabnet – ReÈ›eaua prestatorilor de servicii pentru persoane cu dizabilități 30. FederaÈ›ia FundaÈ›iilor Comunitare din România 31. FOND FederaÈ›ia OrganizaÈ›iilor Neguvernamentale pentru Dezvoltare 32. FONPC FederaÈ›ia OrganizaÈ›iilor Neguvernamentale pentru Copil 33. FONSS FederaÈ›ia OrganizaÈ›iilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale 34. Fundatia pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) 35. FundaÈ›ia AgenÈ›ia Împreună 36. FundaÈ›ia AltArt pentru Artă Alternativă 37. FundaÈ›ia Civitas 38. FundaÈ›ia Comunitară BucureÈ™ti 39. FundaÈ›ia Comunitară Oradea 40. FundaÈ›ia Comunitară Sibiu 41. FundaÈ›ia Comunitară IaÈ™i 42. FundaÈ›ia Comunitară Èšara FăgăraÈ™ului 43. FundaÈ›ia Comunitară TimiÈ™oara 44. FundaÈ›ia Crucea Albă 45. FundaÈ›ia Estuar 46. FundaÈ›ia Gabriela Tudor 47. FundaÈ›ia Inimă de Copil 48. FundaÈ›ia InovaÈ›ii Sociale Regina Maria 49. FundaÈ›ia Little John's (Cisnădioara) 50. FundaÈ›ia Noi Orizonturi 51. FundaÈ›ia PACT 52. FundaÈ›ia pentru Parteneriat 53. FundaÈ›ia Sensiblu 54. FundaÈ›ia Regen 55. Greenpeace România 56. Grupul PONT 57. Hope and Homes for Children 58. HOSPICE Casa SperanÈ›ei 59. Institutul pentru Politici Publice 60. Institutul Prezentului 61. Let's Do It, Romania! 62. MagiCAMP 63. Mediawise Society 64. MetruCub – resurse pentru cultură 65. MiliÈ›ia Spirituală 66. Opportunity Associates România 67. OrganizaÅ£ia Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual 68. ReÈ›eaua NaÈ›ională a Muzeelor din România 69. Roma Education Fund 70. SalvaÈ›i Copiii România 71. Societatea Academică din România 72. Societatea de binefacere Diakonia FăgăraÈ™ 73. Techsoup Romania 74. TERRA Mileniul III 75. Terre des hommes ElveÈ›ia 76. Valentina România 77. Florian Matei-Popescu, cercetător la Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan" al Academiei Române, BucureÈ™ti 78. Prof. Dr. Mihaela Lambru, Facultatea de Sociologie si Asistență Socială, Universitatea din BucureÈ™ti 79. United Way Romania
|