Like pentru a fi la curent cu toate faptele bune de pe imparte.ro

Imparte.roCum sa donezi inteligentUtile De ce cum si cand scriem
 

De ce, cum si cand scriem

 

De ce, cum si cand scriemTitlul articolului poate nu este suficient de expresiv, dar continutul ar trebui sa dea de gandit celor care scriu, fie ca este vorba de comunicate de presa, de povesti de viata, de pagini de caz, sau de postari pe blog ori pe forum.

In calitate de administrator ai portalului Imparte.ro, vin zilnic in contact cu texte trimise de ONG-uri sau de alte organizatii, spre publicare, multe postate de utilizatori, in mod direct. Din pacate, constat ca multe din aceste texte publicate, au prea putin in comun cu limba romana, incepand de la cele elaborate de oameni simpli si pentru care putem avea intelegere, pana la cele trimise de reprezentanti ai departamentelor de relatii publice, comunicare, sau marketing, ale organizatiilor care apeleaza la noi, pentru diseminarea informatiei.

Voi incerca sa abordez, pe scurt, punctual, cele 3 aspecte din titlu si vom incepe chiar cu prima intrebare. De ce scriem?

Ne referim aici la ceea ce scriem pentru public si nu pentru jurnalul propriu. Scriem ca sa comunicam oamenilor realizarile noastre, proiectele, dorintele, necesitatile, sa impartasim societatii satisfactiile, bucuriile, ofertele de ajutor. Scriem ca sa aducem la cunostinta semenilor, lansarea de campanii, produse, programe. Scriem, poate doar ca sa ne exprimam gandurile, ideile sau opiniile. Scriem ca sa impartasim din experienta noastra, scriem ca sa transmitem mai departe mesaje si idei, scriem ca sa oferim solutii sau sugestii. Ei, ce spuneti? Avem de ce sa scriem, nu-i asa? Lista poate continua la nesfarsit cu motive de a scrie, dar ne oprim aici, pentru ca trebuie sa intelegem cand scriem.

Cand scriem? Da, este o intrebare buna, pentru ca nu toti ne-am nascut scriitori, copyrighteri, bloggeri sau creatori de continut.

Ei bine, hai sa scriem atunci cand informatia este proaspata, cand ideiile sunt clare, cand ceea ce vrem sa exprimam este suficient de conturat. Nu intotdeauna avem inspiratia si dispozitia de a scrie, de aceea, in astfel de situatii, este bine sa amanam putin, sa gasim momentul propice unei astfel de activitati, sa gasim ragazul de a ne aduna gandurile si apoi de a le transpune pe hartie (din ce in ce mai rar folosita, dar utila. Fisierul Microsoft Word se poate pierde :) )

A scrie in graba, doar de dragul de a prinde momentul, de cele mai multe ori poate fi un esec. Nu toti suntem jurnalisti capabili sa scriem din mers. A scrie in graba, poate insemna a pierde ideea, a o dilua in exprimari ambigue si fara inteles. Voua va plac textele inflorite si imbogatite inutil in exprimari sofisticate, doar de dragul de a atinge un numar rezonabil de cuvinte sau caractere? Noua sigur nu ne plac, dar le intalnim zilnic, in media.

Atunci cand nu ai dispozitia de a scrie, este clar ca vei aduce un plus de fraze si exprimari, din aduceri aminte, doar ca sa „fabrici un text”. Din pacate, cu astfel de texte elaborate gratuit si in graba, nu vei castiga nici audienta, nici atentia cititorului, nici notorietate de copyrighter si nu vei reusi sa trasmiti esenta a aceea ce vrei sa exprimi cu adevarat.

Astfel de texte sunt percepute ca lipsite de valoare si sens, emise de indivizi care fac lucruri doar din obligatie, fara simt de raspundere si fara sa-si asume consecintele. Cu alte cuvinte, scriu fiindca trebuie sa scriu, fiinda sunt voluntar, sau sunt platit pentru asta. Gresit! Avem in media actuala destui jurnalisti luati peste picior doar fiindca scriu in acest mod; din obligatie, fara sens, doar de dragul de a umple cu caractere o pagina „facuta la norma”. Dar ei merg mai departe si persista in propriile lor greseli, sub acoperirea diplomelor, licentelor si atestatelor. Noi spunem ca poti scrie extrem de corect si fara sa ai o facultate. Trebuie doar sa-ti dai silinta si sa respecti cateva reguli de baza.

Cele expuse mai sus, sunt valabile in orice domeniu care necesita comunicare publica, dar fiindca aici vorbim de segmentul ONG - umanitar - caritabil, cu atat mai mult conteaza momentul cand scrii si cand esti capabil sa-ti expui gandurile si ideiile, in maniera cea mai eficienta pentru a capta atentia cititorului si implicit a genera actiunile scontate din partea acestuia; a dona, a sustine, a distribui informatia, a lua la cunostinta, a participa, etc.

Alegerea momentului optim scrisului iti apartine si chiar daca scrii ce a scris alt coleg, mai devreme, este probabil ca textul tau sa fie mai valoros, mai compact si concis, mai motivant si mai persuasiv, decat al acestuia. Nu te grabi sa scrii, doar ca sa o iei inaintea altuia; graba strica treaba.

Iata ca am ajuns si la ultima intrebare, saraca ramanand tacuta intre cele anterioare :) , dar itindu-se fara timiditate, fiindca isi cunoaste exact raspunsurile. Deci, cum scriem?

In primul rand, trebuie sa realizam ca suntem romani si ne adresam in general societatii romanesti, deci, scriem in limba romana. Ei, aici incep complicatiile; fiindca aspectele legate de limba sunt multiple si complexe, de la formularea frazelor la gramatica, de la bun simt la hotarare, de la punctuatie la semantica (sensul cuvintelor si al frazelor).

Vedem multe texte si titluri scrise cu majuscule. Poate titlurile cu majuscule ies mai bine in evidenta in presa scrisa, dar in cea online nu isi au sensul. Cu atat mai mult, textele scrise cu majuscule sunt de evitat.

In anii '90, cand in Romania de abia aparusera internetul pe cartela platita cu ora si e-mail-ul, am avut ocazia sa gasesc un articol referitor la regulile de bun simt, nescrise, ale postei electronice. Ei bine, mesajele scrise cu majuscule erau tratate foarte critic, din doua motive: primul, textul scris cu majuscule transmite o nota de impunere cu forta, ca si cum mi-ai baga in ochi un lucru pe care deja il vad. Al doilea motiv este ca majusculele au toate aceeasi inaltime, aspect care creeaza monotonie si oboseste ochiul. Simplu, concis si fara obiectii. Deci evitati textele scrise cu majuscule si chiar si titlurile. Dar sa ne intelegem, frazele si numele proprii se incep totusi cu majuscula.

Urmatorul aspect este punctuatia. Aici este mai complicat, limba romana avand o gramatica destul de complexa. De cele mai multe ori, nu punem accentul pe punctuatie, dar lipsa acesteia sau utilizarea incorecta, poate schimba radical sensul unei fraze, denaturand mesajul transmis. Cum insa acest articol nu se doreste a fi o lectie de gramatica, va sugerez sa fiti atenti la punctuatie atunci cand scrieti. Daca nu stii cum sa pui virgula, spre exemplu, citeste textul cu voce tare si pune virgula acolo unde simti nevoia sa respiri. Nu-ti va iesi ca la carte, dar va avea totusi un sens.

Am observat ca multi, nu lasa spatiu dupa un semn de punctuatie. Indiferent dupa care semn, fie ca este in mijlocul fraze, fie ca este la sfarsit si incepe alta fraza, lasa un spatiu! Altfel, fraza ta va aparea ca un sarpe lung si fara inteles, cititorul renuntand sa-i mai desluseasaca sensul. Iata mai jos exemple corecte si incorecte:

Corect: Astfel, am ajuns la concluzia
Incorect: Astfel,am ajuns la concluzia
Incorect: Astfel ,am ajuns la concluzia
Incorect: Astfel , am ajuns la concluzia
Deci, seventa corecta este, cuvant - semn de punctuatie - spatiu - cuvant.

De asemenea, nu pui spatiu intr-un cuvand despartit cu liniuta si ai mai jos exemple:

Corect: sa-mi, ducandu-ma
Incorect: sa -mi, sa- mi, sa - mi

Continuam cu inceputul unei fraze, fie ca este aliniat nou, fie ca este dupa punct, in continuarea altei fraze. Orice fraza noua se incepe cu majuscula, initiala, sau litera mare, cum vrei sa-i spui. Poti incepe o fraza cu litera mica, doar daca urmeaza dupa „;” sau in cadrul unei enumerari dupa „:”. Mai mult, nu este de spus aici.

De asemenea, numele proprii se scriu cu initiala (prima litera mare), indiferent unde se afla in cadrul frazei. Dar mai ales numele tau sau al organizatiei din care faci parte, fiindca suntem convinsi ca tii mult la ele. Deci hai sa le tratam cu respect si sa incepem numele propriu cu o majuscula. Parca arata mai bine "George Popescu", decat "george popescu", nu-i asa?

De ce, cum si cand scriemAm ajuns repejor si la controversatele "î" si "â". Cei mai in varsta, am invatat regula de a scrie cu "î". Insa un academician, s-a gandit dupa revolutie sa revenim la scrierea veche, cu "â". Cica ar fi mai national si traditional. Bine, am inteles, cu exceptia unor mase de oameni, care dau in continuare dovada de superficialitate si refuza sa perceapa informatia pana la capat. Folosim "â", dar doar in interioarul cuvintelor si niciodata la inceput. Nu putem scrie "Âmparte.ro" si nici "a ânceput"! Nu va zgarie pe retina? Scriem "Împarte.ro" sau a "început". Desigur, in mediul online, nu toata lumea stie sau este dispusa sa foloseasca diacriticele, dar putem scrie "Imparte.ro" sau a "inceput", si nicidecum "Amparte.ro" sa "a anceput". Mare atentie, alfel veti fi catalogati drept analfabeti.

 Ma voi limita totusi la cele de mai sus, cu speranta ca va vor fi de un real ajutor si voi continua cu alte raspunsuri la intrebarea "Cum scriem?"

In primul rand, incercam sa nu elaboram fraze foarte lungi. Cautam sa segmentam subiectul in fraze mai scurte, al caror inteles poate fi perceput usor, fara a fi recitite. O fraza nefiresc de lunga, va fi greu de inteles si va insemna o pierdere de timp prin citirea si recitirea ei, pana ajungem la sensul real. Frazele foarte lungi plictisesc si obosesc in aceeasi masura intelectul, cititorul renuntand repede la lectura textului tau. Si nu cred ca asta doresti.

Formularea frazelor, a ideiilor, conceptelor si a tot ceea ce vrem sa transmitem, trebuie sa fie simpla, concisa si la obiect. Exprimarile ambigue, infloriturile, diminutivele utilizate excesiv doar ca sa ne alintam (ex: sunt o mamica saraca cu un copilas de 2 anisori), nu fac decat sa distraga atentia de la idea principala, ca sa nu spun ca de multe ori pot provoca repulsie. Si aici ma adresez in special tie, solicitantule de ajutor; nu te mai alinta atat, fiindca alintul propriu nu impresioneaza pe nimeni.

Incearca sa nu repeti aceeasi idee, sub forme diferite, in fraze diferite. Este de ajuns sa o expui o singura data. Astfel de repetitii, se practica poate doar in domeniul juridic, pentru a da cat mai putine posibilitati de interpretare.

Voi incheia acest articol ,care sper sa fie de ajutor multora, cu cateva reguli privind redactarea unui comunicat de presa.

In primul rand, comunicatul de presa trebuie sa aiba un titlu sugestiv, atragator pentru cititor si nu foarte lung.

Urmeaza introducerea, continad de regula 1-2 fraze care sa descrie pe scurt continutul comunicatului, exprimand ideea din titlu.

In continuare, dezvoltam pe larg subiectul expus in primele fraze. De ce asa? Pentru ca modul in care este preluat si distribuit comunicatul tau, difera in functie de specificul platformei de publicare. Unele platforme, pot prezenta initial un rezumat al comunicatului si atunci va fi simplu, pentru editor, sa preia primul paragraf, fara a-si da osteneala sa fabrice el unul, lecturand continutul comunicatului. In massmedia timpul este pretios si nu sta nimeni sa-ti aranjeze materialul de publicat. Cu cat il trimiti intr-o forma mai accesibila si concisa, cu atat ai sanse mai mari sa fie preluat si publicat.

Scrie TU, nu copia de la altii! Nu vrei sa fii acuzat de plagiat si pentru ca vorbim in special de publicarea online, nu vrei ca motoarele de cautare sa-ti trateze textul ca si continut duplicat si irelevant.

In incheierea comunicatului, trebuie sa existe un paragraf, care sa descrie pe scurt organizatia in numele careia se comunica, astfel incat cititorul sa inteleaga cine si de ce transmite public informatia.

In final nu uita datele de contact, fie ale unei persoane din cadrul organizatiei, capabila si abilitata sa raspunda la intrebari, fie ale responsabilului cu PR-ul si Comunicarea, asa incat cititorul, sa poata obtine informatii suplimentare si relevante, direct de la sursa.

Iti sugerez, sa redactezi de asa maniera comunicatul de presa, astfel incat sa se incadreze pe o singura pagina. Comunicatele lungi isi pierd din esenta in general si se lovesc de limite maxime ale numarului de caractere continute, in functie de platforma online care publica. Un comunicat scurt, concis si la obiect, are toate sansele sa fie preluat integral, altfel, s-ar putea sa constati ca ti-a fost publicat doar jumatate, si culmea, jumatatea nepublicata era esentiala. In plus, un comunicat lung si diluat in informatie, pune la incercare rabdarea cititorului si cresc sansele de renuntare la lectura. Nu cred ca vrei asta :)

Voi incheia aici acest articol, cu speranta ca va fi util tuturor celor care scriu, atat celor care ofera sau solicita ajutor, cat si responsabililor cu comunicarea, atat din cadrul organizatiilor inregistrate pe portalul Imparte.ro, cat si din al altora, indiferent ca este vorba de ONG-uri, institutii de stat, sau companii private. Cred ca nu in ultimul rand, este util si bloggerilor, pentru ca a fi un blogger de succes, inseamna in primul rand sa scrii corect in limba de origine.

Nu ezita sa ne contactezi pentru intrebari, sugestii, sau critici.

AN
E-mail: admin@imparte.ro

Vino in comunitatea donatorilor imparte.ro


Intra in cont si fii primul care posteaza un comentariu.

 


 
Stirile Imparte.ro pe site-ul tau

 

Alte articole similare:
Comunitate imparte.ro
 
  Cum sa donezi inteligent
 
 
 
 

Scrie pe imparte.ro

Retele sociale:

Abonare newsletter: