Like pentru a fi la curent cu toate faptele bune de pe imparte.ro

Imparte.roAjutor Protectia copilului Rolul insotitorului unui copil cu autism la gradinita
 

Rolul insotitorului unui copil cu autism la gradinita

 

Shadow la gradi
Sau… ce trebuie sa faca cel care insoteste copilul cu autism la gradinita si ce trebuie sa faca educatoarea cand are la clasa un copil autist!

Mai devreme sau mai tarziu fiecare copil trebuie sa fie integrat in colectivitate, si cel mai probabil la inceput va trebui sa mearga la gradinita cu insotitor. Mersul la gradinita depinde foarte mult de varsta copilului, daca are pana in 3 ani – se poate astepta sa dobandeasca intai abilitati care sa-i permita sa se adapteze mai usor la viata din gradinita si sa raspunda mai adecvat la cererile educatoarei si ale copiilor; daca are peste 5 ani – este deja mare si trebuie integrat acum!

Oricum in ambele cazuri se recomanda ca cel putin inceputul mersului la gradinita sa fie cu insotitor!

Abilitatile minime ale copilului cu autism cand merge la gradinita

1. Sa poata sta pe scaun la cerere o perioada de timp (la inceput mai mica, dar care va creste progresiv);
2. Sa aiba abilitati de imitare (sa imite actiunile celorlalti copii si / sau ale educatoarei);
3. Sa raspunda la instructiuni simple;
4. Sa poata raspunde la intrebarea “Ce vrei?” – verbal sau cu imagini;
5. Sa poata bea cu cana si sa manance cu lingura; Sa fie cat se poate de independent.

Ce trebuie sa faca umbra / insotitorul?

Umbra sau insotitorul trebuie sa ajute copilul sa indeplineasca sarcinile primite de la educatoare si sa interactioneze cu copiii. De regula insotitorul sta in spatele copilului si il ajuta fizic sau verbal atunci cand este nevoie. In functie de dificultatile copilului intr-un domeniu sau altul la gradinita, umbra are rolul sa imbunatateasca abilitatile slabe si sa-l ajute pe copil sa devina independent, urmarind deci anumite obiective inainte stabilite.

Toate lucrurile care se intampla la gradi sunt contorizate intr-un tabel care se completeaza in fiecare zi si in care sunt notate raspunsurile copilului:

- cum a salutat si cum a raspuns la salut;
- daca a cooperat la activitatile propuse de educatoare;
- daca a initiat comunicare cu educatoarea;
- daca a raspuns la comunicarea educatoarei si in ce fel;
- daca a initiat comunicare/joc cu copiiii;
- daca a raspuns la comunicarea/jocul copiilor si in ce fel;
- care au fost dificultatile intampinate si la ce activitati (pentru a fi lucrate suplimentar acasa);
- comportamentele de protest / neadecvate / agresive (cauza comportamentului – daca este posibil, consecinta, momentul la care s-a intamplat);
- comportamentul la masa, si la toaleta;

Rolul insotitorului vs. rolul educatoarei copilului cu autism

Educatoarea conduce clasa si lectiile, iar umbra ajuta copilul sa raspunda la solicitarile acesteia. Insotitorul nu face lectii si nu intervine in activitatile propuse de educatoare. Chiar daca un copil are insotitor sau nu, copilul inscris la gradinita este, in timpul pe care il petrece in gradinita, in responsabilitatea educatoarei.

Umbra intervine doar in activitatile propuse de educatoare pe care copilul nu le poate rezolva singur sau atunci cand copilul manifesta comportamente neadecvate pentru a-l ajuta sa inteleaga regulile si cadrul impuse de gradinita.

Educatoarea trebuie sa impuna copilului cu autism aceleasi reguli ca tuturor celorlalti copii din grupa (sa nu ii dea voie sa se plimbe prin clasa, sa nu ii dea voie sa stea la catedra – decat daca tuturor copiilor li se permite asta, etc).

Copilul va invata repede ce se asteapta de la el, iar umbra va fi acolo sa-l ajute sa stea in rand cu toti ceilalti copii cand educatoarea cere acest lucru.

Educatoarea trebuie sa-i ofere copilului o consecinta la comportamentele nepermise adica feedback copilul cand greseste (cand are comportamente neadecvate), dar si incurajari si recompense pentru toate comportamentele pozitive si sa-si construiasca o relatie cu copilul.

Recompensarea copilului cu autism

Umbra poate oferi copilului recompense pentru comportamentele pozitive, sau pentru raspunsul bun la activitatile mai grele sau mai lungi, discret, si sa motiveze suplimentar copilul cu ceva material, la care trebuie sa se adauge si recompensa verbala, sociala a amandorura.

Este recomandat ca ducatoarea sa-l trateze pe copilul cu autism ca pe oricare altul – iar umbra sa-l ajute pe copil sa raspunda la cererile educatoarei! Ea ii va da sarcini DIRECT copilului nu umbrei (pentru ca aceasta sa ii traduca copilului) si practic umbra sa devina cea care ii cere sa faca ceva, intermediind in mod gresit relatia!

Autor: Daniela Martinescu, psiholog AITA

Sursa foto: autism-aita.ro

Articol realizat de:

Asociatia AITA Asociatia AITA
7 articole postate
Publica din: 2012-04-23
Vino in comunitatea donatorilor imparte.ro


Intra in cont si fii primul care posteaza un comentariu.

 


 
Stirile Imparte.ro pe site-ul tau

 

Alte articole similare:
Ziua Internationala de Constientizare a Autismului - 2 Aprilie

Legea unui copil cu autism: semne si simptome

Evaluarea unui copil cu autism: ce trebuie sa stii

Comunitate imparte.ro
 
  Cum sa donezi inteligent
 
 
 
 
  Cere ajutor  
Adauga un caz
Adauga un anunt urgent
Adauga o fundatie
Adauga o cerere de sange
Adauga o cerere de donatii obiecte
Cum poti cere ajutor
Ofera ajutor
Anunturi urgente
Cazuri urgente
Persoane fizice
Institutii sociale
Cum poti ajuta
 

Scrie pe imparte.ro

Retele sociale:

Abonare newsletter: