Like pentru a fi la curent cu toate faptele bune de pe imparte.ro

Imparte.roAjutor Protectia copilului Disfunctii de integrare senzoriala la copilul cu autism
 

Disfunctii de integrare senzoriala la copilul cu autism

 

“Am stiut dintotdeauna ca lumea este fragmentata. Mama mea era un miros, tatal meu era un ton, iar fratele meu mai mare era ceva ce se misca mereu”, Donna Williams.

Multi dintre copiii cu autism manifesta tulburari de procesare senzoriala. Acest lucru se traduce prin faptul ca au mari dificultati de a se adapta mediului in care traiesc, sistemul lor nervos aflandu-se intr-o stare de dezechilibru.

Fiecare dintre simturile noastre - vizual, auditiv, olfactiv, gustativ, tactil, proprioceptiv si vestibular furnizeaza informatii despre mediul care ne inconjoara. Creierul integreaza toate aceste simturi, organizeaza informatiile primite prin intermediul lor si ii transmite corpului ce trebuie sa faca. In cazul disfunctiilor de integrare senzoriala creierul nu reuseste sa gestioneze informatiile din mediu, nu stie unde sa le integreze, persoana nemaiputand astfel sa se conecteze cu propriul corp.

Reactiile persoanei cu autism

Din cauza acestei desincronizari, persoana cu autism poate deveni sensibila la atingere, lumina, zgomot, etc sau poate sa nu aiba nicio reactie la astfel de stimuli. Poate deveni hipersensibila sau hiposensibila. Comportamentele in care se angajeaza sunt: impulsivitate, autostimulare, comportamente provocatoare.

Caracteristici:

Tactil:

- fie nu ii place sa fie atins, fie simte nevoia sa fie imbratisat, sa se apropie mereu de cate o persoana;
- insista sa tina tot timpul un obiect in mana, sa atinga toate obiectele din jur;
- nu suporta sa fie murdar pe maini;
- nu ii place sa fie pieptanat;

Vizual:

- asaza obiectele unul dupa celalalt in sir:
- priveste insistent corpuri de iluminat;
- nu poate vedea intregul (ex: atunci cand priveste fata cuiva poate vedea doar gura sau nasul);
- poate observa particulele din aer;

Auditiv:

- manifesta atractie pentru obiectele care scot anumite sunete;
- poate auzi sunete de frecventa foarte scazuta;
- sensibil la zgomote puternice (isi acopera urechile);
- ii place sa faca mult zgomot, sa tipe;

Gustativ si olfactiv:

- gusta si miroase orice;
- recunoaste persoanele dupa miros;
- este selectiv in ceea ce priveste alimentele;
- respinge anumite arome;

Vestibular:

- activ, mereu in miscare;
- se catara tot timpul;
- echilibru slab, se impiedica;
- ameteste cu usurinta in timpul activitatilor fizice;

Proprioceptiv:

- nu este constient de propriul corp, nu stie unde este localizata fiecare parte a corpului;
- adopta pozitii ciudate ale corpului;
- tonus muscular slab;
- se intoarce cu tot corpul pentru a privi ceva;

Pentru a reduce excesul senzorial din mediu sau pentru a obtine mai multa stimulare senzoriala, copilul cu autism apeleaza la comportamente de autostimulare (stimming). Aceste comportamente sunt inadecvate, copiii cu TSA se angajeaza in activitati repetitive, pare ca se rup in totalitate de mediul extern traind intr-o lume a lor.

„Imi placea sa deschid si sa inchid portierele masinutelor si sa le privesc rotile atunci cand le faceam sa se invarta. De obicei, asezam masinutele una dupa alta intr-un sir lung, ca si cum ar fi fost un ambuteiaj, dar eu nu ma gandeam la asta. Si piesele de lego le asezam in siruri lungi. Aveam sute de soldatei de plastic, pe care ii asezam intr-un borcan mare de sticla si-l invarteam, privind la diferitele culori si motive", Therese Joliffe.

Activitati senzoriale necesare pentru copilul cu autism

Pentru a-si putea forma abilitati, copilul cu autism care manifesta disfunctii de integrare senzoriala are nevoie in primul rand ca toate simturile lui sa functioneze normal pentru a nu fi coplesit de mediu. Are nevoie sa i se ofere oportunitatea de a se implica in activitati senzoriale din care sa obtina stimularea necesara pentru a functiona adecvat.

In functie de nevoile fiecaruia se pot face diverse activitati, de exemplu:

- pentru a imbunatati simtul tactil: masaj, pictura cu degetele, plastilina, jocul cu spuma de ras, nisip;
- pentru a imbunatati sistemul vestibular: trambulina, tobogan, scaune sit-n-spin, leagane.

”Asa cum un copil are nevoie de alimente sanatoase pentru a creste si a se dezvolta, la fel are nevoie de informatii senzoriale corecte pentru a putea sa invete si sa se dezvolte”, Krisanne Lewis.

Adaptat dupa lucrarea de disertatie “Disfunctii de integrare senzoriala la copilul cu autism”, psiholog Andreea Maxim.

Daniela Martinescu
Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism
Tel: 0753 055852
http://danielamartinescu.wordpress.com/
http://autismro.wordpress.com/2012/09/20/1333/

Sursa foto: evz.ro

Articol realizat de:

Asociatia AITA Asociatia AITA
7 articole postate
Publica din: 2012-04-23
Vino in comunitatea donatorilor imparte.ro


Intra in cont si fii primul care posteaza un comentariu.

 


 
Stirile Imparte.ro pe site-ul tau

 

Alte articole similare:
Rolul insotitorului unui copil cu autism la gradinita

Evaluarea unui copil cu autism: ce trebuie sa stii

Comunitate imparte.ro
 
  Cum sa donezi inteligent
 
 
 
 
  Cere ajutor  
Adauga un caz
Adauga un anunt urgent
Adauga o fundatie
Adauga o cerere de sange
Adauga o cerere de donatii obiecte
Cum poti cere ajutor
Ofera ajutor
Anunturi urgente
Cazuri urgente
Persoane fizice
Institutii sociale
Cum poti ajuta
 

Scrie pe imparte.ro

Retele sociale:

Abonare newsletter: